Winkelketens in problemen; leve de kleine zelfstandige!

February 3, 2016

 

DA drogisterijen saneren, V&D failliet (misschien inmiddels doorgestart) en van het schoenenimperium van Macintosh en Scapino sluit de een na de andere winkel. Veel overgebleven winkeliers in de diverse stadscentra slaat de schrik om het hart. Lege panden veroorzaken grote gaten en het winkelaanbod lijkt wel erg schraal te worden, zou je zeggen… Enkele relaties van me spraken hun angst voor de toekomst uit en wilden graag wat troost. 

 

Maar is het werkelijk zo erg?

Natuurlijk, ik gun niemand zijn ontslag of faillissement. Duizenden mensen staan op straat en dat is gewoonweg niet leuk.

Maar of het zo nadelig is voor deze twee relaties (een ongebonden schoenenwinkel en speciaaldrogist nabij het centrum) kun je je afvragen…

Laat ik eerlijk zijn: de laatste keer dat ik binnenstapte bij V&D is zeker anderhalf jaar geleden en dan was het vooral om droog de hoofdwinkelstraat te bereiken (waarvoor vrijwel elke filiaal van V&D in Nederland nog wél goed functioneert). De laatste keer dat ik er iets kocht is inmiddels al weer zo’n dertien jaar geleden. Voor advies ga ik allang niet meer naar een DA drogist, want voor pijnstillers volstaat de bijsluiter. De counter van de supermarkt doet hier goed dienst. Schoenen echter, is een beetje mijn dingetje, ze moeten goed zitten, tof zijn en lang mee gaan. Hiervoor heb ik eerlijk gezegd nog nooit de moeite genomen in één van de Scapino of Macintosh zaken binnen te lopen. Goed schoeisel laat je je aanmeten, vind ik.

 

De ketenwinkeliers hebben nagelaten naar de wensen van hun klanten te kijken. Te lang hebben ze zich blind gestaard op scherpe inkoop, lage kosten en middle-of-the-road collecties en winst voor de aandeelhouders. ‘Wat de grote meute wil, daar gaan we ons op richten’.

En dat is nou juist hetgeen waar de consument in veranderd is. Die laat zich gewoonweg niet meer alles door de strot duwen. Je zult met iets speciaals moeten komen, want het internet staat vol met de grijze middelmaat. Je klant zet op een eenvoudige manier alles naast elkaar en laat het goedkoopste thuis afleveren…

 

Terug naar mijn relaties. Ze zijn terecht bevreesd voor de afname van traffic bij leegstand in de buurt. Niettemin kon ik ze nog geruststellen, want beide zijn ze tijdig digitaal gegaan. Daarnaast hebben ze zich vooral gespecialiseerd in datgene waar ze goed in zijn. Onder andere naar de klant luisteren en bijzonder zijn in hun vak. De drogist doet dat bijvoorbeeld door haar specialisatie in reform en supplementen met persoonlijk advies en een simpel iets als kruiden los verkopen. De schoenenzaak staat in de wijde omgeving bekend als hét adres dat echt maatwerk levert. Zowel in hoogte, breedte als lengte. Dat waarderen klanten en ze komen terug.

 

Mijn advies: ‘buit dit juist NU uit!’

Terwijl er een tiental schoenenwinkels wegvallen, panden van DA drogisten op slot gaan, moet je van je laten horen! Laat weten wie je bent en waarom je klanten zo blij zijn dat je er bent. Kortom, profiteer van de gaten die gevallen zijn! (Dat kan op vele manieren!)

 

Leve de zichzelf onderscheidende kleine zelfstandige!

 

Dit artikel is ook als column gepubliceerd op MKBservicedesk.nl

Please reload

Uitgelichte berichten

Komkommertijd? Kom-kom-maar-klant!

June 22, 2017

1/1
Please reload

Recente berichten

September 7, 2016

Please reload

Archief
Please reload

Zoeken op tags