Noviteit!
Herkenbaar?
Voordat ik op vakantie ga schoon ik altijd mijn mailbox op. Mails van de categorie ‘die bewaar ik voor later’ blijken dan minder de moeite waard dan verwacht. Heel veel post die ik aanvankelijk interessant vond om te bewaren blijkt dit niet, waaronder veel nieuwsbrieven. Voor deze laatste categorie bezig ik me de laatste vier weken voor mijn vertrek een afmeldprocedure om tijdens mijn vakantie verstoken te blijven van al deze noviteiten. Iedere binnenkomende nieuwsbrief meld ik dan voor tijdens mijn afwezigheid af. (Soms kan dit niet voor tijdelijk –stom, natuurlijk- dan wordt het dus een definitieve afmelding.)
Na de vakantie kan ik dus weer met schone lei/mail beginnen. Dus geen 386 mails waarvan het meerendeel spam of overbodige nieuwsbrieven boordevol ‘aanbiedingen en noviteiten die ik toch echt niet mag missen’.
Jawel, ik stuur zelf ook nieuwsbrieven naar mijn klanten. Gaandeweg voorgaande procedure vorige maand ben ik me eens af gaan vragen hoe zinvol de digitale nieuwsbrief nog is…
Want heel veel van dit promotiemateriaal blijkt spam te zijn. Laat je –al dan niet per ongeluk- je mail ergens achter of bestel je iets op een webshop, dan wordt je steevast opgenomen in een mailbestand. Vraag je ergens om informatie; dan is je beloning meteen een reeks nieuws- of spamberichten met totaal andere informatie, die je veelal niet wenst.
Zoals gezegd, ik doe het zelf ook. Gelukkig beschik ik over een mailprogramma, waarmee ik kan zien wie de mail heeft gezien, geopend en erop gereageerd. Tot nog toe met bevredigende cijfers, maar het betreft dan ook alléén mijn vaste relaties en hooguit één keer per maand of zelfs twee maanden.
Mijn leesbereid van veel mail is de laatste maanden erg afgenomen. Steeds meer mail komt ongewenst binnen of biedt zich aan naar aanleiding van bovenvermeld site-bezoek. Ik moet constateren dat ik heel veel mails ongezien wegklik. Daar de enorme ‘waste’ kan het zelfs wel eens zijn dat ik een ‘gewenste’ mail over het hoofd zie…
Iets wat veel MKB-ers zullen onderschrijven, niet?
Toen ik terug kwam van vakantie zag ik uiteraard als de gepasseerde bergen in de Alpen op tegen het openen van mijn mailbox. Bij binnenkomst in mijn woning vielen me twee kleine stapeltjes op naast mijn ‘echte’ brievenbus: mijn post van 3 weken: Vijf enveloppen en drie gebundelde folders reclamedrukwerk!
Ik was er in twee minuten doorheen en kon alles de benodigde aandacht geven!
Noviteitstip om op te vallen:
stuur eens een kaartje, flyer of nieuwsbrief naar uw doelgroep, maar gewoon via de post!
(Deze column is begin september ook gepubliceerd op MKBservicedesk.nl)