Waarom ik toch op facebook blijf (en u als ondernemer ook)…
Er is de laatste tijd veel geschreven en gezegd over facebook. Dit sociale mediakanaal neemt het niet zo nauw met uw en mijn privacy, naar verluid. Om mee te kunnen doen moesten we allerlei gegevens afgeven en -allesbehalve makkelijk te lezen- gebruikersvoorwaarden afvinken. Het cadeautje terug is een steeds verder uitdijende vriendenkring, groepen en clubjes met gelijkgestemden en -geïnteresseerden.
Handig en overzichtelijk: uw leven in een notendop op één platform georganiseerd. Gezellig kletsen, showen, glitteren en glamouren is sinds zo'n vijftien jaar ook voor 'common people' haalbaar.
Velen hebben zichzelf viraal mogen zien gaan via dit medium. Met succes en soms ook tot schande, want succes heeft een evengrote keerzijde in de vorm van failure.
Het resultaat voor facebook was uiteindelijk een gigantische database met een nog groter aantal profielen en daarbij passende persoonlijke informatie. Dat is geld waard! Op zich hoeft daar niks mis mee te zijn, zolang de informatie netjes bewaakt wordt. De afgelopen maanden hebben ons geleerd dat dit kanaal daar niet altijd even correct mee om is gegaan. Veel gegevens zijn op slinkse wijze via handige app-jes om mee in te loggen meeverkocht aan derden (even simpel uitgelegd). En dat is fout… heel fout! Want daardoor krijgt uw profiel een gezicht op plekken waar u helemaal niet gezien wilt worden…
Facebook heeft zich gehaast te beloven dat zoiets niet meer zal gebeuren en zal de privacyvoorwaarden aanpassen en helderder maken. Ik vertrouw hierbij voorlopig maar even op het toezicht van controlerende pers en officiële instanties, dat de komende jaren ongetwijfeld scherp zal zijn. (Ook op andere social media mag ik hopen…?)
Waarom wil ik toch blijven?
Als reclameman houd ik me bezig met adverteren voor plaatselijk midden- en kleinbedrijf en instellingen. Naast de traditionele uitingen in print (kranten, folders, abri's, etc.) verplaatste het podium de afgelopen vijftien jaren zich steeds meer in digitale richting.
Facebook is daarbij een welkome hulp voor mijn activiteiten. Immers ik kan nu heel gericht een doelgroep (bijvoorbeeld: jongeren tussen 15 en 20 jaar in mijn eigen provincie met belangstelling voor sport en hun ouders tussen 35 en 50 jaar) benaderen voor een cliënt, die MBO-sportopleidingen wil 'verkopen'.
Een advertentie op facebook was dan -dankzij die profielen hierboven- makkelijk en redelijk betaalbaar te plaatsen en super getarget. Weinig waste, zeer gericht en zelfs ecologisch verantwoord omdat er geen papierverspilling en vervuilend transport meer aan te pas komt. Mijn cliënt weet pas wie er achter het betreffende profiel zit, als er op de advertentie/post gereageerd wordt. Wel zo fair lijkt mij, want ik geloof in een assertieve consument die zelf wel bepaalt of hij/zij interesse in een product heeft.
Zolang dit mogelijk blijft en facebook daadwerkelijk zijn leven betert voor wat betreft het doorgeven van informatie, blijft dit voor mij als reclamemaker een mooi middel om doelgericht contact te krijgen met prospects. Een mogelijkheid waar ik me liever nog niet voor afmeld. U -als ondernemer- ook niet, toch?