Naam veranderen

Dit dus…

Hoe dikwijls heb ik het relaties afgeraden.

Een andere naam een nieuw imago met bijbehorend logo en huisstijl. Een stevig en ingrijpend proces met behoorlijk wat kosten tot gevolg.

Natuurlijk, elk bedrijf, elke organisatie moet met zijn tijd mee gaan. De ‘look’ naar buiten moet dus regelmatig onder de loep genomen worden, niet?

Dit geldt ook voor het Midden- en Kleinbedrijf en kleinere met name lokaal opererende organisaties en instellingen.

Maar het kan allemaal best wat minder uitbundig.

Laat ik allereerst voorop stellen dat ik als reclameman hier eigenlijk mijn eigen ruiten ingooi; immers ik kan er per saldo goed aan verdienen. Veel van mijn relaties zijn door mij voorzien van een mooi logo en daaraan aangepaste complete huisstijl waarmee we thematisch aan een mooi merkimago gebouwd hebben. Veel van hen echter ook, heb ik geadviseerd de aanpassing slechts in detail of in het geheel niet te doen. En daarvoor zijn ze me meer dan dankbaar.

In het Midden- en Kleinbedrijf of als lokale organisatie ben je niet echt een grote speler als het op exposure aankomt. Het start uiteraard met een goed overwogen positionering met huisstijl. Daarna kiest men voor een duidelijke geprofileerde online aanwezigheid via de eigen (responsive!) website en daaraan gekoppelde juiste keuze van sociale media. (Je hoeft echt niet overal aanwezig te zijn!)

De regelmatige advertenties in plaatselijke media (voorzover die nog geplaatst worden) en sponsoruitingen bij gerelateerde sportverenigingen of goede doelen en niet onbelangrijk de buiten exposure, moeten allen goed in samenhang met de gekozen huisstijl en positionering vorm gegeven worden.

In gewone mensen taal: Als Henk en Ingrid het bord van Schoonmaakbedrijf ‘De Zeem’ langs het hockeyveld zien en even later het clubblad met advertentie openslaan om vervolgens op de terugweg naar huis nog geconfronteerd te worden met een abri-reclame en vervolgens het lokale radio spotje aanhoren van datzelfde Schoonmaakbedrijf ‘De Zeem’, dan moeten ze in één oogopslag weten dat het telkens hetzelfde bedrijf betreft. Dat kun je met reclame namelijk, als je het goed doet.

Het logo, de kleuren, de setting van de beeld elementen, het thema van de uit te dragen boodschap, het moet allemaal met elkaar matchen…

Dus niet: in de ene uiting het logo linksboven, iets versmald op de Abri, in het sponsorblaadje een afwijkende kleur en de voice-over van het spotje die het heeft over ‘De Zeem Schoonmaakservice’. Je gaat nu lachen, maar ik daag je uit een fles wijn aan mij te beloven voor elk voorbeeld dat ik je stuur. Hoef ik voorlopig geen wijn meer in te slaan!

Niet elk budget is zo ruim als dat van Albert Heijn, Ikea en Coca Cola. Bij beperkt gebruik maken van exposure-momenten (en dat is wat de meeste kleinere bedrijven/instellingen vanuit budgetoverwegingen moeten) is het dus aan te raden een consistent gezicht naar buiten te hanteren. Daarbij hoort ook: niet te snel veranderen dus! Of in ieder geval heel goed nadenken voordat je de naam en/of uitstraling van je onderneming muteert. Meestal is restylen (ietsje opfrissen) of op detail aanpassen aan de laatste trends al voldoende. Maar dan wel bij alle uitingen!

Eerder in deze alinea genoemde namen doen dat immers decennialang ook zo en dat is niet voor niets.

In het voorbeeldje in de intro is men terug naar de oude naamgeving gegaan. Ook voor wat dit betreft kan ik uit mijn praktijk menig bedrijf noemen die de oorspronkelijke naam maar weer aangenomen heeft. Helaas zijn zij geen klant meer, want waar ik ze het afraadde was er altijd wel weer een collega die ze de mutatie juist aanpraatte. Jammer van de kosten, die hadden beter in de herprofilering met opfrissingen gestopt kunnen worden…



Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief